Wdrożenie systemu opartego o AGV/AMR w 7 krokach.
1. Analiza biznesowa i konsultacja.
Ten etap zwykle wiąże się z wizytą w hali produkcyjnej Klienta. Dlaczego? Bo wymaga zebrania sporej liczby danych, które są niezbędne do zaprojektowania systemu, w tym ustalenia rekomendowanej liczby robotów.
Co się dzieje na tym etapie?
- Określamy typ (paleta, kosz, KLT, nośnik niestandardowy) i wymiary nośnika logistycznego.
- Ustalamy masę przewożonych ładunków.
- Wyznaczamy odległość jaką mają pokonywać roboty mobilne AMR.
- Badamy ew. ograniczenia wynikające z istniejącej infrastruktury i procesów.
- Analizujemy obecne ścieżki nawigacyjne dla istniejącego procesu logistycznego.
- Analizujemy aktualną wydajność procesu (np. liczbę przewożonych palet w jednostce czasu)
- Przewidujemy wystąpienie ew. sezonowych obciążeń systemu, np. przez wystąpienie „pików produkcyjnych”.
- Analizujemy zmiany w systemie biorąc także pod uwagę rozwój fabryki i zwiększenie produkcji.
- Określamy wspólnie z Klientem jakie cechy powinien spełniać system aby realizował cele biznesowe i procesowe.
![](https://ess.etisoft.pl/wp-content/uploads/2022/02/produkcja-scaled-1-1024x683.jpg)
2. Analiza przedwdrożeniowa.
Na podstawie zebranych danych przygotowujemy wstępne rozwiązanie. Na tym etapie szacujemy modele i ilość robotów potrzebnych do obsłużenia procesu, dobieramy infrastrukturę wspomagającą, planujemy place programistów.
W efekcie powstaje symulacja działania systemu, którą wizualizujemy za pomocą specjalistycznego oprogramowania (Flexim).
Wizualne przedstawienie procesu pozwala m.in. na:
- osadzenie rozwiązania w środowisku odwzorowanej fabryki,
- numeryczne wyznaczenie wskaźników wydajnościowych,
- wskazanie ryzyk projektowych (np. wąskie gardła),
- wstępny audyt zastosowanych systemów safety.
Na tym etapie jest też możliwość doboru różnych wariantów rozwiązań i porównania ich między sobą. Dzięki temu można dobrać niezbędną liczbę robotów mobilnych oraz potrzebną infrastrukturę (doki, stacje ładowania, magazyny palet itp.).
3. Oferta i budżet.
Znając optymalny wariant rozwiązania, można go wycenić. Oferta zawiera m.in. opis komponentów systemu wraz z ze specyfikacją oraz oczywiście wycenę a także harmonogram płatności.
![](https://ess.etisoft.pl/wp-content/uploads/2022/02/MicrosoftTeams-image-65-1024x639.png)
Z pomocą Klienta, na tym etapie możemy odnieść budżet projektu do mierzalnych korzyści, jakie przyniesie wdrożenie rozwiązania, tj.
- Kalkulacja ROI (Return On Investment).
- Liczenie kosztów alternatywnych, tj. wykorzystywany obecnie sprzęt, liczba etatów, dyspozycyjność.
- Określenie warunków, w których system przekłada się na dochody firmy.
W przypadku procesów, które jeszcze nie funkcjonują a mają dopiero powstać, brana jest pod uwagę prognoza.
Nasze doświadczenie projektowe pozwala nam przedstawić zasadność wdrożenia naszych rozwiązań, podpartą rzeczywistymi danymi Klientów, którzy z pomocą naszych wdrożeń wykazali zyski.
4. Wdrożenie.
Prócz produkcji wszystkich komponentów systemu świadczymy również kompleksowe usługi wdrożeniowe i szkolenia.
Wszystko to odbywa się w ramach ustalonego z Klientem harmonogramu, a efekty prac poszczególnych etapów projektu są regularnie prezentowane i odbierane przez zamawiającego.
Wdrożenie systemu kończy się zawsze testem akceptacyjnym (SAT – Site Acceptance Testing), który obejmuje wszystkie elementy procesu, testy efektywności i dostarczonej infrastruktury.
![](https://ess.etisoft.pl/wp-content/uploads/2022/02/IMG_3494-1024x683.jpg)
Na tym etapie:
- Ustala się zespół projektowy (po stronie dostawcy oraz po stronie Klienta).
- Tworzy się harmonogram wdrożenia oraz budżet.
- Integruje się system intralogistyczny z istniejącymi systemami u Klienta.
- Nadzoruje się realizację w wymiarze czasu i budżetu.
- Prowadzi się niezbędną dokumentację projektową.
5. Monitorowanie.
Po wdrożeniu w pełni funkcjonalnego systemu intralogistycznego u Klienta, w związku ze świadczoną gwarancją prowadzimy okresowe przeglądy systemu, w ramach którego:
- Regularnie nasz specjalista loguje się do systemu online i upewnia się, czy system działa poprawnie.
- Ewidencjonujemy liczbę przewiezionych jednostek logistycznych (np. palet).
- Wyciągamy medianę i średni czas przyjęcia zlecenia transportowego (od wywołania do przyjęcia przez robota).
- Wyciągamy medianę i średni czas realizacji misji transportowej (od wywołania do zakończenia zlecenia).
![](https://ess.etisoft.pl/wp-content/uploads/2022/02/MicrosoftTeams-image-66.png)
Taka analiza systemu jest istotna z punktu widzenia Klienta, ponieważ pozwala na aktywne reagowanie w sytuacji, gdy nasi inżynierowie wykryją niezgodność. Istnieje także możliwość zgłaszania uwag bezpośrednio przez Klienta w dedykowanym portalu helpdesk. Koszty okresowego monitorowania w okresie gwarancji ponosi dostawca systemu intralogistycznego, a więc dla Klienta jest to usługa całkowicie darmowa. Po zakończeniu gwarancji, istnieje możliwość korzystania z usługi na zasadach komercyjnych.
6. Wsparcie powdrożeniowe.
Klient po uruchomieniu systemu otrzymuje darmowy 10-dniowy okres wsparcia inżynierów ESS o podwyższonej gotowości do świadczenia bezpośredniego wsparcia powdrożeniowego.
Jesteśmy zobowiązani reagować na każde zgłoszenie oraz pytania dotyczące systemu. Jest to okres na przeprowadzenie szkoleń pracowniczych w zakresie użytkowania systemu, zarówno dla osób odpowiedzialnych i operatorów, jak również w zakresie bezpieczeństwa dla osób mających najmniejszą styczność z robotami AGV / AMR.
Wszystkie szczegóły negocjujemy indywidualnie podczas formułowania umowy dotyczącej wdrożenia systemu. Istnieje również opcja zawarcia umowy SLA (Service Level Agreement).
![](https://ess.etisoft.pl/wp-content/uploads/2022/02/AGV1-1024x425.png)
7. Serwis pogwarancyjny.
Po wdrożeniu systemu nie pozostawiamy klientów bez opieki. Ważnym elementem w prawidłowym działaniu systemu jest jego utrzymanie i serwis. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów świadczymy szeroki zakres usług serwisowych i dajemy gwarancję profesjonalnej opieki serwisowej oraz szybkiej i sprawnej reakcji na zgłoszenia.
W zależności od umowy świadczymy różne formy wsparcia powdrożeniowego – od opieki gwarancyjnej poprzez serwis, aż po asystę techniczną 24/7.
Wśród usług serwisowych, które możemy zaproponować naszym klientom na etapie tworzenia umowy znajdują się m.in.:
- Asysta telefoniczna z opcją 24h/7.
- Portal helpdesk.
- Konieczne naprawy gwarancyjne.
- Kwartalne przeglądy techniczne i serwis.
- Niewielka rozbudowa softwarowa systemu pod Klienta.
- Generowanie analiz i raportów.