Na zdjęciu widzimy pracownika magazynu, który zaznacza na kartce, ilość materiałów dostępnych na magazynie.

Już wkrótce pojazdy AGV/AMR w wykonaniu Heavy Duty.

Robotyzacja procesów logistycznych zachodzących w magazynach oraz halach produkcyjnych to już nie przyszłość lecz teraźniejszość. Dzięki wdrożeniu pojazdów typu AGV/AMR, można nie tylko obniżyć koszty pracownicze, lecz przede wszystkim znacząco zwiększyć wydajność. Inwestorzy zdają sobie sprawę z niekwestionowanych zalet systemów intralogistycznych bazujących na pojazdach tego typu i aktywnie poszukują rozwiązań szytych na miarę swoich potrzeb.

Przemysł nie jest czysty, przemysł nie jest suchy, przemysł bywa bardzo zimny. Jako producent sprawdzonych rozwiązań bazujących na robotach AGV/AMR Etisoft Smart Solutions postanowiło rzucić wyzwanie: zaprojektować od podstaw i zbudować pojazd AMR, który będzie mógł pracować w ekstremalnych warunkach. Pojazdy AGV/AMR o parametrach nie oferowanych dotąd w żadnych konkurencyjnych rozwiązaniach. Pojazd, który w sposób całkowicie autonomiczny, będzie mógł pracować w temperaturze poniżej -20°C!

Jak dotąd rozwiązania akumulatorowej robotyki mobilnej, zarówno konkurencyjne, jak i te opracowane przez ESS, cechuje graniczna temperatura pracy na poziomie 5°C. Czy funkcjonalność pracy w tak niskich temperaturach jak -20°C może być w ogóle potrzebna? Odpowiedzi na to pytanie mogą udzielić pracownicy licznych chłodni i mroźni wielkopowierzchniowych. Jest to praca skrajnie niekorzystnych dla człowieka warunkach, w ekstremalnie niskich temperaturach i bardzo często w modyfikowanej atmosferze, co wiąże się z koniecznością stosowania aparatów tlenowych. Pracy tej znacząco ulżyć może robotyka.

LOTIS.

Wydawać się może, że pełna funkcjonalność robota typu AGV w tak niskiej temperaturze jest niezmiernie trudna, wręcz niemożliwa do osiągnięcia. ESS postanowiło rzucić wyzwanie i opracować takiego robota – pomysły zespołu inżynierskiego ESS zostały zebrane we wniosku projektowym i przedstawione do konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO – Fundusze Europejskie). Wniosek został poddany wnikliwej ocenie ekspertów i mimo olbrzymiej konkurencji spotkał się z bardzo pozytywną oceną. Na setki zgłoszonych projektów, projekt LOTIS (Low Temperature Intralogistics System) zgłoszony do konkursu przez ESS znalazł się w pierwszej dziesiątce pozytywnie ocenionych wniosków! Na badania, rozwój i budowę prototypu spółce przyznano dofinansowanie w wysokości ponad 3,2 mln zł.

Doświadczona kadra inżynierska, wcześniejsze projekty i dotacja RPO, która zasila budżet projektu, pozwalają optymistycznie założyć, że już w ciągu najbliższych dwóch lat w wachlarzu oferowanych przez ESS produktów znajdzie się pojazd AMR przeznaczony do pracy w naprawdę ekstremalnych warunkach. Pojazd deklasujący rozwiązania konkurencyjne i obecnie oferowane dla przemysłu.

Temperatura to nie wszystko.

Jako dodatkowe cechy pojazdu AMR projektowanego w ramach projektu LOTIS wybrano pyłoszczelność i odporność na wilgoć. Ochronę przed tego typu czynnikami określa norma PN-EN 60529:2003 w szerszym kręgu znana jako stopnie IP (International Protection Rating). Dla tworzonego pojazdu IP44 to absolutne minimum!


Przykładowe parametry środowiskowe konkurencyjnych rozwiązań.

Najnowsze pojazdy AGV/AMR serii HD (Heavy Duty) z powodzeniem będzie można stosować zarówno w pomieszczeniach magazynowych jak i w zastosowaniach zewnętrznych. Narzucona obudowie i stosowanym rozwiązaniom klasa szczelności IP44 pozwoli na pracę pojazdu w narażeniu na czynniki niesprzyjające, na przykład stałe bryzgi wody padające na pojazd AGV z dowolnego kierunku.

Wejście na nowe rynki.

Wejście do oferty ESS systemów intralogistycznych bazujące na pojazdach AGV/AMR w wykonaniu HD, które pozwalających na pracę w ekstremalnie niskich temperaturach lub w narażeniu na silne zapylenie i olbrzymią wilgoć, to dla firmy duża szansa. Wymienione czynniki i zagrożenia w przemyśle są na porządku dziennym i to właśnie takich rozwiązań poszukują obecnie inwestorzy. Niewątpliwie systemów, które pozwalają na relokację pracowników ze stref, gdzie praca jest naprawdę trudna i dla których pozyskanie, a także utrzymanie pracownika to kosztowne wyzwanie dla działów HR.

Niewątpliwie pojazdy AMR są autonomiczne, a przy dobrze zaprojektowanym systemie logistycznym stają się całkowicie bezobsługowe. Jedną z normalnych funkcjonalności tego typu rozwiązań jest możliwość pracy w całkowitych ciemnościach, a w typowym zakładzie produkcyjnym koszty energii elektrycznej związanej z oświetleniem potrafią osiągać poziomy 30% całkowitych kosztów zużywanej energii!

Reasumując, pojazdy AMR HD pozwolą na wyprowadzenie przemysłu 4.0 z czystych warunków bliskich laboratoryjnym i osadzenie go w wilgotnym, niekoniecznie czystym, a czasem i bardzo mroźnym przemyśle rzeczywistym.

Leave A Comment